Få besked, når der er ændringer til dette udbud Gem dette udbud under "Mine udbud"

Kommunikationsindsats vedr. ejerskifte

Erhvervshus Sjælland driver projektet SMV:Professionalisering (herefter SMV:PRO), der er en del af
Virksomhedsprogrammet. Formålet med SMV:PRO er at hjælpe en bred gruppe af virksomheder med
ledelse, organisation og strategi herunderEjer- og generationsskifte. SMV:PRO skal bidrage til at udvikle og
løfte SMV´ernes forståelse af – og erkendelse om – egne behov og muligheder for at strømline
(professionalisere) bl.a. organisation, strategi og ledelse, finansiering, teknologi, netværk og
kompetencebehov.

SMV:PRO giver mulighed for at udvikle og optimere forretningen eller igangsætte et ejerskifte. Hver
deltagervirksomhed får et skræddersyet forløb, så hver virksomhed får netop den viden og de
kompetencer, den har behov for. Det gælder, uanset om det handler om strategiudvikling, etablering af en
professionel bestyrelse, forretningsoptimering, ejerskifte eller andre forretningsudviklingsbehov, der ikke
adresseres i de øvrige spor i Virksomhedsprogrammet.

Den viden, som virksomhederne tilegner sig gennem et professionaliseringsforløb, opsamles i en
udviklingsplan, som indeholder konkrete anvisninger om, hvordan virksomheden kommer videre med
udviklingsarbejdet efter endt projektdeltagelse. Dette sikrer en forankring af den opnåede viden i en
virksomhed og bidrager til, at virksomheden fortsætter arbejdet med at forløse sit udviklingspotentiale
efter endt projektdeltagelse. Erhvervshus Sjælland leverer skabelonen til udviklingsplanen.

Efter at have gennemført forløbet, skal de deltagende virksomheder have oplevet at få tilført professionel
ekstern rådgivning og vil derfor være mere åbne for at investere i yderligere ekstern rådgivning og
igangsætte nye strategiske tiltag, herunder med finansiering fra de øvrige puljemidler i
Virksomhedsprogrammet.

SMV:PRO er en virksomhedsrettet, national indsats, som drives af landets seks erhvervshuse og hvor
Erhvervshus Sjælland (herefter EHSJ) er national lead på projektet. De seks erhvervshuse (herefter EH) er
økonomiske partnere i projektet sammen med Center for Ejerledede Virksomheder på CBS. Projekts
startdato er 07-09-2022 og slutdato er den 31-12-2025.

SMV:PRO har et særligt fokus på ejerskifte og har i den forbindelse et tæt samarbejde med Danmarks
Eksport- og Investeringsfond (EIFO). EIFO er Danmarks nationale erhvervsfremmende bank og officielle
eksportkreditinstitut i én og samme finansielle institution. EIFO tilbyder finansielle løsninger til danske
virksomheder og deres globale partnere og investerer i startups og fonde. Finansiering til ejerskifte – både
generationsskifte, strategiske opkøb, management buy in og management buy out – er iblandt EIFOs
løsninger.

EIFO er partner på indsatsen, som er beskrevet i de efterfølgende afsnit i dette dokument.


Indsatsen: en kommunikationsindsats, der styrker købere og sælgeres viden om ejerskifte af
virksomheder

Beskrivelsen af opgaven:

SMV:PRO ønsker at indkøbe hjælp til en indsats, der skal styrke fokus og opmærksomhed på ejerskifte som
løsning. Det kan fx både være en god løsning for 1) de ca. 40.000 virksomheder, der står over for et
ejerskifte/generationsskifte i løbet af de kommende år, fordi de er ejet og ledet af personer over 55 år, og
2) potentielle købere, som kunne have gavn af at foretage strategiske opkøb, eller som kunne tænke sig at
eje en virksomhed, men som ikke nødvendigvis har idé, lyst eller evner til at stifte den selv.
Derudover skal indsatsen styrke fokus og opmærksomhed på, hvordan et virksomhed ejerskiftes samt
hvilke ejerskiftemodeller, som købere og sælgere kan være opmærksomme på. Kampagnen skal bl.a. favne
budskaber om strategiske opkøb samt demokratiske virksomheder og kampagnen er en fælles indsats
mellem EIFO, EH og SMV:PRO. Med demokratiske virksomheder forstås en virksomhedsform, hvor det
handler om at træffe beslutninger i fællesskab og dele ejerskabet blandt medarbejderne samt hvor alle
medarbejdere stemmer om vigtige beslutninger- i modsætning til en traditional hierarkisk struktur, hvor
beslutninger træffes af en ledergruppe/ejer.

Formål med indsatsen:

Der er et støt stigende behov for at købere og sælgere bliver gjort opmærksomme på ejerskifte og
modellerne i ejerskifte. Ejerlederne bliver stadig ældre, og således er virksomheder med ejerledere, der er +
55 år steget fra ca. 23.000 i 2016 til ca. 39.000 i 2023. Formålet med indsatsen er derfor at skabe
opmærksomhed omkring:
• Ejerskifteprocessen, herunder tidslinjen
• Gøre potentielle købere opmærksomme på deres mulighed for at købe virksomheder, herunder
demokratiske virksomheder
• Gøre sælger opmærksomme på, hvem køberne kunne være, tidshorisonten for rettidig
gennemførsel af processen, hvordan en virksomhed gøres salgsklar, samt hvordan strategiske
opkøb kan styrke virksomhedernes konkurrenceevne, robusthed og markedsposition
Vi laver en digital kampagne, der skal igangsættes i starten af 2025, hvor både EHs og EIFOs profil
tydeliggøres i forbindelse med, hvordan vi kan hjælpe SMV`erne i forbindelse med køb og salg af
virksomheder. Kampagnen er tænkt som en oplysningskampagne omkring ejerskifte i små og mellemstore
virksomheder (SMV’er), da vi gerne vil have flere ejerledere i SMV’ere til at tage stilling til ejerskifte og
lægge en plan for den dag, de ikke selv vil drive virksomheden videre.

Kampagnen skal bestå af:

• 2-3 hovedbudskaber, som EHSJ og EIFO kommer med oplæg til. Her har vi brug for hjælp til at
skarpvinkle og samtidig sikre, at der tages højde for alles interesser og agendaer
• Tekster til kampagnen ud fra bullets leveret af EHSJ og EIFO
• Kreativer, der både omfavner EHSJ’s og EIFOs visuelle guidelines (CVI)
• Opsætning af kampagnen på 2-7 konti (der er i alt seks erhvervshuse, og det er endnu ikke
besluttet, om det skal køre regionalt fra alle eller landsdækkende fra EHSJ)
• Drift af kampagnen
• Gennemgang af resultater og data efter endt kampagne

Mål og succeskriterier for indsatsen

Der skal være dokumentation for nedenstående parametre – uden at listen er et udtryk for en endelig liste.
De endelige måltal aftales under designet af den digitale kampagne mellem EH, EIFO og den valgte
leverandør:

• Engagement rate
• Klikrate (CTR)
• Kommentarer og delinger
• Tid brugt på indhold
• Antal opslag om ugen
• Antal leads – nærmere definition af et lead defineres i processen
Hvem er målgruppen?
1. Har dansk CVR-nummer og CVR-nummer tilhørende region Sjælland
2. Har minimum et regnskabsår afsluttet
3. Har 0-249 ansatte, dog med et særligt fokus på 3-50 ansatte
4. Ikke er primære erhverv (landbrug, fiskeri etc.), NACE-kode 010000 til 099999
5. Er motiveret for at øge virksomhedens konkurrencekraft
6. Har et vækstpotentiale, der kan forløses gennem professionalisering
Formkrav:
Det forventes, at tilbudsgiver udarbejder det skriftlige tilbud på dansk og at omfanget af materialet ikke
udgør mere end 5 A4-sider ekskl. bilag.
Timepris skal oplyses.
Tidsplan - Hvornår skal indsatsen afvikles:
Vi forestiller os at indsatsen afvikles januar 2025
Vi forestiller os, at der vil være et opstartsmøde, så leverandør, EIFO og Erhvervshus Sjælland kan
afstemme og samstemme forventningerne til samarbejdet og indsatsen.

Tilbudsspecifikation:

Projektet er finansieret dels af EU's Regionalfond og Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse. Fordi der er tale
om indkøb med offentlige midler, laver vi med dette udbud en markedsafdækning med det formål at
afdække markedets bud på løsninger på ovenstående beskrevet opgave.

Åbn udbudsdetaljer (gældende version 11-10-2024) Luk udbudsdetaljer (gældende version 11-10-2024)
Titel Kommunikationsindsats vedr. ejerskifte
Dokumenttype Varer og tjenesteydelser uden klar grænseoverskridende interesse
Opgavebeskrivelse Erhvervshus Sjælland driver projektet SMV:Professionalisering (herefter SMV:PRO), der er en del af
Virksomhedsprogrammet. Formålet med SMV:PRO er at hjælpe en bred gruppe af virksomheder med
ledelse, organisation og strategi herunderEjer- og generationsskifte. SMV:PRO skal bidrage til at udvikle og
løfte SMV´ernes forståelse af – og erkendelse om – egne behov og muligheder for at strømline
(professionalisere) bl.a. organisation, strategi og ledelse, finansiering, teknologi, netværk og
kompetencebehov.

SMV:PRO giver mulighed for at udvikle og optimere forretningen eller igangsætte et ejerskifte. Hver
deltagervirksomhed får et skræddersyet forløb, så hver virksomhed får netop den viden og de
kompetencer, den har behov for. Det gælder, uanset om det handler om strategiudvikling, etablering af en
professionel bestyrelse, forretningsoptimering, ejerskifte eller andre forretningsudviklingsbehov, der ikke
adresseres i de øvrige spor i Virksomhedsprogrammet.

Den viden, som virksomhederne tilegner sig gennem et professionaliseringsforløb, opsamles i en
udviklingsplan, som indeholder konkrete anvisninger om, hvordan virksomheden kommer videre med
udviklingsarbejdet efter endt projektdeltagelse. Dette sikrer en forankring af den opnåede viden i en
virksomhed og bidrager til, at virksomheden fortsætter arbejdet med at forløse sit udviklingspotentiale
efter endt projektdeltagelse. Erhvervshus Sjælland leverer skabelonen til udviklingsplanen.

Efter at have gennemført forløbet, skal de deltagende virksomheder have oplevet at få tilført professionel
ekstern rådgivning og vil derfor være mere åbne for at investere i yderligere ekstern rådgivning og
igangsætte nye strategiske tiltag, herunder med finansiering fra de øvrige puljemidler i
Virksomhedsprogrammet.

SMV:PRO er en virksomhedsrettet, national indsats, som drives af landets seks erhvervshuse og hvor
Erhvervshus Sjælland (herefter EHSJ) er national lead på projektet. De seks erhvervshuse (herefter EH) er
økonomiske partnere i projektet sammen med Center for Ejerledede Virksomheder på CBS. Projekts
startdato er 07-09-2022 og slutdato er den 31-12-2025.

SMV:PRO har et særligt fokus på ejerskifte og har i den forbindelse et tæt samarbejde med Danmarks
Eksport- og Investeringsfond (EIFO). EIFO er Danmarks nationale erhvervsfremmende bank og officielle
eksportkreditinstitut i én og samme finansielle institution. EIFO tilbyder finansielle løsninger til danske
virksomheder og deres globale partnere og investerer i startups og fonde. Finansiering til ejerskifte – både
generationsskifte, strategiske opkøb, management buy in og management buy out – er iblandt EIFOs
løsninger.

EIFO er partner på indsatsen, som er beskrevet i de efterfølgende afsnit i dette dokument.


Indsatsen: en kommunikationsindsats, der styrker købere og sælgeres viden om ejerskifte af
virksomheder

Beskrivelsen af opgaven:

SMV:PRO ønsker at indkøbe hjælp til en indsats, der skal styrke fokus og opmærksomhed på ejerskifte som
løsning. Det kan fx både være en god løsning for 1) de ca. 40.000 virksomheder, der står over for et
ejerskifte/generationsskifte i løbet af de kommende år, fordi de er ejet og ledet af personer over 55 år, og
2) potentielle købere, som kunne have gavn af at foretage strategiske opkøb, eller som kunne tænke sig at
eje en virksomhed, men som ikke nødvendigvis har idé, lyst eller evner til at stifte den selv.
Derudover skal indsatsen styrke fokus og opmærksomhed på, hvordan et virksomhed ejerskiftes samt
hvilke ejerskiftemodeller, som købere og sælgere kan være opmærksomme på. Kampagnen skal bl.a. favne
budskaber om strategiske opkøb samt demokratiske virksomheder og kampagnen er en fælles indsats
mellem EIFO, EH og SMV:PRO. Med demokratiske virksomheder forstås en virksomhedsform, hvor det
handler om at træffe beslutninger i fællesskab og dele ejerskabet blandt medarbejderne samt hvor alle
medarbejdere stemmer om vigtige beslutninger- i modsætning til en traditional hierarkisk struktur, hvor
beslutninger træffes af en ledergruppe/ejer.

Formål med indsatsen:

Der er et støt stigende behov for at købere og sælgere bliver gjort opmærksomme på ejerskifte og
modellerne i ejerskifte. Ejerlederne bliver stadig ældre, og således er virksomheder med ejerledere, der er +
55 år steget fra ca. 23.000 i 2016 til ca. 39.000 i 2023. Formålet med indsatsen er derfor at skabe
opmærksomhed omkring:
• Ejerskifteprocessen, herunder tidslinjen
• Gøre potentielle købere opmærksomme på deres mulighed for at købe virksomheder, herunder
demokratiske virksomheder
• Gøre sælger opmærksomme på, hvem køberne kunne være, tidshorisonten for rettidig
gennemførsel af processen, hvordan en virksomhed gøres salgsklar, samt hvordan strategiske
opkøb kan styrke virksomhedernes konkurrenceevne, robusthed og markedsposition
Vi laver en digital kampagne, der skal igangsættes i starten af 2025, hvor både EHs og EIFOs profil
tydeliggøres i forbindelse med, hvordan vi kan hjælpe SMV`erne i forbindelse med køb og salg af
virksomheder. Kampagnen er tænkt som en oplysningskampagne omkring ejerskifte i små og mellemstore
virksomheder (SMV’er), da vi gerne vil have flere ejerledere i SMV’ere til at tage stilling til ejerskifte og
lægge en plan for den dag, de ikke selv vil drive virksomheden videre.

Kampagnen skal bestå af:

• 2-3 hovedbudskaber, som EHSJ og EIFO kommer med oplæg til. Her har vi brug for hjælp til at
skarpvinkle og samtidig sikre, at der tages højde for alles interesser og agendaer
• Tekster til kampagnen ud fra bullets leveret af EHSJ og EIFO
• Kreativer, der både omfavner EHSJ’s og EIFOs visuelle guidelines (CVI)
• Opsætning af kampagnen på 2-7 konti (der er i alt seks erhvervshuse, og det er endnu ikke
besluttet, om det skal køre regionalt fra alle eller landsdækkende fra EHSJ)
• Drift af kampagnen
• Gennemgang af resultater og data efter endt kampagne

Mål og succeskriterier for indsatsen

Der skal være dokumentation for nedenstående parametre – uden at listen er et udtryk for en endelig liste.
De endelige måltal aftales under designet af den digitale kampagne mellem EH, EIFO og den valgte
leverandør:

• Engagement rate
• Klikrate (CTR)
• Kommentarer og delinger
• Tid brugt på indhold
• Antal opslag om ugen
• Antal leads – nærmere definition af et lead defineres i processen
Hvem er målgruppen?
1. Har dansk CVR-nummer og CVR-nummer tilhørende region Sjælland
2. Har minimum et regnskabsår afsluttet
3. Har 0-249 ansatte, dog med et særligt fokus på 3-50 ansatte
4. Ikke er primære erhverv (landbrug, fiskeri etc.), NACE-kode 010000 til 099999
5. Er motiveret for at øge virksomhedens konkurrencekraft
6. Har et vækstpotentiale, der kan forløses gennem professionalisering
Formkrav:
Det forventes, at tilbudsgiver udarbejder det skriftlige tilbud på dansk og at omfanget af materialet ikke
udgør mere end 5 A4-sider ekskl. bilag.
Timepris skal oplyses.
Tidsplan - Hvornår skal indsatsen afvikles:
Vi forestiller os at indsatsen afvikles januar 2025
Vi forestiller os, at der vil være et opstartsmøde, så leverandør, EIFO og Erhvervshus Sjælland kan
afstemme og samstemme forventningerne til samarbejdet og indsatsen.

Tilbudsspecifikation:

Projektet er finansieret dels af EU's Regionalfond og Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse. Fordi der er tale
om indkøb med offentlige midler, laver vi med dette udbud en markedsafdækning med det formål at
afdække markedets bud på løsninger på ovenstående beskrevet opgave.
Annonceret 11-10-2024 kl. 09.13
Deadline 31-10-2024 kl. 12.00
Udbudstype Udbud under tærskelværdierne
Opgavetype Tjenesteydelser
Tildelingskriterier Bedste forhold mellem pris og kvalitet
Uddybning af tildelingskriterier Bedømmelseskriterier: Pris 40% og kvalitet 60%.

Kvalitetskriterierne:
• A 35%: Indhold af kampagnen som understøtter indsatsen formål samt projektets overordnede
formål.
• B 35%: Resultater og effekter af gennemførelsen af kampagnen
• C 30%: Løsning af opgaven

Ansøgningsfrist og leverandørkontrakt:

Alle deltagere i udbudsforretningen vil samtidig og skriftligt blive orienteret om resultatet af udbuddet
umiddelbart efter tilbudsfristens udløb – torsdag den d 31. oktober, klokken 12.00.
Meddelelsen til den vindende tilbudsgiver, om at dennes tilbud er identificeret som det vindende tilbud, er
ikke et løfte om at ville indgå kontrakt med tilbudsgiveren. Der er ingen aftale indgået eller løfte herom,
før begge parter har gennemgået tilbud samt forventningsafstemning omkring leverancerne.
Det vil være opstartsmøde torsdag den 7. november, klokken 14.00 – 15.30 i EIFOs lokaler i Nordhavnen,
København.

Det forventes at samarbejdet startes op umiddelbart efter opstartsmøde og at kampagnen er klar til drift
primo januar 2025.
Ordregiver S/I Erhvervshus Sjælland // CVR:40084746
Skønnet kontraktsum 100000 DKK
Adresse Fulbyvej 15
4180
Sorø
CPV kode 73220000-0 - Konsulentvirksomhed inden for udvikling
Udbudsform Offentligt/åbent udbud
SMV venligt Ja
Kontaktperson Caroline Ge-Ge Keller
Kontakt E-mail: cgk@ehsj.dk
Telefon: +45 53727186