Udbud vedr. etablering og drift af ladestandere for provstierne i Ribe Stift
Ifølge ladestanderbekendtgørelsen er menighedsrådene i Ribe Stift som bygningsejere forpligtet til at opsætte ladestandere ved bestående bygninger med mere end 20 parkeringspladser og som ikke er beboelsesbygninger inden 1. januar 2025.
For at håndtere denne opgave, er der udpeget en arbejdsgruppe af provstierne i Ribe Stift som på vegne af menighedsrådene samlet udbyder nærværende opgave. Arbejdsgruppen i provstierne i Ribe Stift vil i dette udbudsmateriale blive benævnt Bygherre. Det vil dog være det enkelte menighedsråd under provstierne, der indgår kontrakterne for lokationerne i delaftalerne med den/de vindende operatører.
AFI-loven, som trådte i kraft 6. april 2022, giver Bygherre mulighed for via offentlig konkurrenceudsættelse at gøre ladeinfrastrukturen offentligt tilgængelig, hvilket er baggrunden for nærværende udbud.
Nærværende udbud vedrører derfor retten til at etablere og drive offentligt tilgængelige ladestandere på forskellige lokaliteter i Ribe Stift.
Udbuddet gennemføres som et koncessionsudbud under tærskelværdien i forhold til Koncessionsdirektivet, da værdien af koncessionen udgør ca. 11 mio. kr. (beregnet i overensstemmelse med den i Koncessionsdirektivets artikel 8, stk. 3 angivne metode, jf. bilag 10 – Beregningsmodel for koncessionsværdi).
Da udbuddet er under tærskelværdien, skal kontrakten indgås på baggrund af en annoncering i overensstemmelse med udbudslovens §192 og reglerne indført efter udbudslovens §191, stk. 2, jf. Bekendtgørelse nr. 1073 af 28. juni 2022 om ordregivers indgåelse af aftaler om retten til at virke som operatør af offentligt tilgængelige ladepunkter.
Udbuddet gennemføres derfor som en proces, der minder om et offentligt udbud, og annonceres via udbudsannonce på udbud.dk.
Bygherre vil derfor gerne opfordre alle med interesse til at afgive tilbud på denne opgave. Opgaven er nærmere beskrevet i det vedlagte udbudsmateriale.
Opgaven indeholder etablering og drift af ladeinfrastruktur på 78 lokaliteter, der er obligatoriske i henhold til ladestanderbekendtgørelsen. Lokaliteterne er opdelt i 8 delaftaler (A-H).
De 8 delaftaler, og hvilke lokaliteter hver delaftale indeholder, fremgår af tilbudslisten.
Nærmere oplysninger om lokaliteterne og kravet til antallet af ladestandere/udtag fremgår af udbudsmaterialet.
For at byde på opgaven skal Tilbudsgiver byde på samtlige delaftaler, hvorefter evaluering af tilbud sker pr. delaftale på baggrund af bedste forhold mellem pris og kvalitet.